Hoe zetten we een vrijwilligersprogramma voor en door medewerkers van Grolsch op? En hoe zorgen we ervoor dat zoveel mogelijk medewerkers deelnemen aan dat vrijwilligersprogramma?
Vrijwilligerscampagne Tijd voor Elkaar
Impact maken met vrijwilligerswerk!
Impact maken met vrijwilligerswerk!
Sinds 2022 voert Grolsch een vrijwilligersprogramma uit volgens het wereldwijde RE:CONNECTION kader. Voor dit programma had Grolsch een pakkende campagne nodig. Een campagne die medewerkers enthousiast maakt om zich in te zetten als vrijwilliger. En die campagne mochten wij voor ze bedenken en realiseren!
Maar voordat het zover was, moesten we de klus eerst binnenhalen. Dat deden we met een plan van aanpak en een campagneconcept.
Stap 1: We creëren draagvlak
Medewerkers zijn meer betrokken als ze zien dat het plan door iedereen in de organisatie gedragen wordt. Alle ‘hiërarchische lagen’ doen mee. Dat moeten ze duidelijk kunnen zien.
Stap 2: We houden het levendig en interessant
Communicatie over het programma en de resultaten zijn een aanjager. Want, hoe beter mensen geïnformeerd worden over het programma en de successen, des te groter de kans dat ze met het juiste “virus” geïnfecteerd worden en gaan deelnemen.
- We spelen in op erkenning
- We delen continue de voortgang en successen van het vrijwilligersprogramma
- We laten afgeronde projecten zien
- We roepen medewerkers actief op om deel te nemen

Stap 3: We maken het zichtbaar
Door uitgevoerde projecten en behaalde successen uit het vrijwilligersprogramma te laten zien, houden we het programma onder de aandacht. We maken medewerkers enthousiast en sporen ze aan om deel te nemen. We zorgen dat het vrijwilligersprogramma overal en continu zichtbaar is op plekken die medewerkers van Grolsch kennen (= communiceren, communiceren, communiceren).
Stap 4: We maken het tastbaar
Door successen te delen breng je in beeld wat vrijwilligerswerk oplevert. Zo laat je zien hoe leuk en leerzaam vrijwilligerswerk is, maar ook wat het concreet oplevert! Dat werkt aanstekelijk. We evalueren periodiek (halfjaarlijks) en halen antwoorden op bij deelnemers aan het vrijwilligersprogramma én de aangesloten vrijwilligersprojecten.
Campagneconcept: Tijd voor Elkaar
De nieuwe pijlers en slogan van Grolsch luiden: Tijd voor Grolsch, Tijd voor Elkaar. In de vrijwilligerscampagne haken we daar op in. Na het ophalen van input uit de sessies en van medewerkers ontstond het concept:
Tijd voor Elkaar: maak van jouw werkdag een helpdag!
Je inzetten voor een ander. Dat is ook tijd voor elkaar.
Belangrijke pijlers in de campagne:
- Verbinding
- Connectie
- Geluk; wat is echt belangrijk in het leven
- Echt
- Plezier

Uitstraling
De uitstraling van de campagne kreeg een unieke look en feel. Herkenbaar vanuit de primaire Grolsch kleur groen, maar opvallend anders. Met daarin veel authentieke beelden die ‘samen’, ‘verbinding’ en enthousiasme uitstralen. En niet onbelangrijk, we hebben echte Grolsch medewerkers, uit alle lagen van de organisatie, in beeld gebracht!