7511 JJ
7316 AA
9401 BB
7511 JJ
7316 AA
9401 BB
7511 JJ
7316 AA
9401 BB
7511 JJ
7316 AA
9401 BB
7511 JJ
7316 AA
9401 BB
7511 JJ
7316 AA
9401 BB
Toen ik een jaar of 12 was zaten we ’s avonds op de bank met het gezin lineaire televisie te kijken. Jaja, dat deden we toen nog en vraag me nu niet hoe oud ik ben ;). Tijdens de reclameblokken was het een vaste prik bij ons thuis: reclame raden. Oftewel wie van ons kan als eerste benoemen van welk merk de reclame is. Eigenlijk vooral om de tijd te doden, maar joh ik werd er mega fanatiek van!
Het grappige is dat ik nu, jaren later, nog vaak terugdenk aan de reclames van toen en ons spelletje. Want de reclames die me zijn bijgebleven en die we altijd als eerste wisten te raden hadden één ding gemeen: ze waren herkenbaar en authentiek.
Ook nu, in een wereld waarin contentstromen je om de oren vliegen, je overal reclames voorgeschoteld krijgt en we op onze tijdlijn continu promotieberichten voorbij zien komen, is dit wat een merk sterk maakt: merken met een eigen verhaal blijven je bij en vallen op.
En dat is belangrijk. Want ik ben vandaag de dag niet bezig met de aanschaf van een nieuwe auto of het afsluiten van een hypotheek. De auto doet het nog prima en de hypotheek is geregeld. Ook heb ik de komende periode geen tijd om naar een pretpark te gaan of behoefte om mijn energiecontract te bekijken. En dit geldt voor maar liefst 90 à 95 % van de mensen die reclames en promotieberichten voorgeschoteld krijgen, hoe goed zij ook getarget worden.
Promotiemateriaal dat gericht is op ‘Koop nu’ zal bij deze grote groep mensen dus niets uithalen.
Kies voor een goede balans tussen ‘koop nu’-promotie (performance) en het in de etalage zetten van je merk (branding). Zorg dat mensen je merk onthouden, ook als ze er niet aan toe zijn om nu iets te kopen. Zodat, als ze er wel aan toe zijn, ze direct aan jouw merk denken. Vertel verhalen, laat mensen enthousiast worden over je merk, laat zien wat je doet. Verover een plekje in hun hoofd én hart. Dan komen ze vanzelf bij jou terecht. Doe dat eerlijk, open en oprecht.
Maak continu waar wat je beweert, want wat je doet is belangrijker dan wat je zegt. Wees echt!
Je moet actief bouwen aan een merk als je een vaste plek in het hoofd van je doelgroep wilt krijgen. Dat begint met keuzes maken en deze keuzes vastleggen. Wat maakt jouw merk onderscheidend en authentiek? Vertaal dit daarna concreet naar gedrag en acties. Authentiek zijn vraagt om continu werken aan het krachtig neerzetten van je merk.
Dan krijgt je merk echt waarde.
Want alleen dan zal iemand jouw merk kunnen raden tijdens een spelletje ‘Reclame raden’. En denkt morgen iemand aan jou, zelfs als die persoon jou vandaag nog niet nodig had.
Benieuwd wat we voor jou kunnen doen? Laat je mailadres achter, dan praten we verder. Groet Martine!
Bedankt! We nemen zo snel mogelijk contact met je op.