aarrow-animation-downarrow-background arrow-down arrow-left arrow-rightarrow-upcheck check chevronArtboard full half image_text Afbeelding + tekst image Afbeelding minusnotification-closepause-solidplay-arrow plusradio search-glass third Video bekijken
Internal branding Ingrid VILLA5

Jouw merk begrijpen en uitdragen

Een sterk merk moet je bouwen en onderhouden. En dat begint intern. Want extern winnen is intern beginnen, zeggen we altijd ;). Medewerkers moeten één worden met het merk en dit actief en als vanzelf gaan uitdragen. Staat je merk? Ga aan de slag met internal branding!

Een eenduidige merkbeleving

Wij geloven in de kracht van een sterk merk. Het geeft richting, bindt medewerkers en komt pas echt tot leven als het verankerd is in de organisatie. Internal branding is het intern neerzetten en uitrollen van je merk. Zodat iedereen in de organisatie weet waar het merk voor staat en dat ook uitdraagt. Een sterk intern merk zorgt voor meer saamhorigheid en betrokkenheid onder werknemers. En dat zorgt weer voor eenduidige merkbeleving. Met andere woorden: de medewerkers maken in hun gedrag waar wat je als merk belooft.

 

The best never ending story

Internal branding is geen project, maar een ‘never ending story’. Het vraagt om een stapsgewijze aanpak en tijd. Het is een samenspel tussen directie, HR en communicatie. Daarom werken we in fases, zodat we kunnen anticiperen, meten, meebewegen en bijsturen, afhankelijk van de tendens in de organisatie.

 

Relevant voor wie?

Internal branding is relevant voor organisaties die net een nieuw merk hebben neergezet, maar ook voor organisaties die een merk hebben gebouwd, maar niet weten te verankeren in de organisatie. Een sterk merk moet je voelen. Van binnenuit.

De 5 fasen van internal branding:

Fase 1: Het bepalen van het merk

Waar sta en ga je voor? Krijg focus met een heldere merkstrategie en positionering en rol deze uit in een passend creatief concept en copy concept. Daarmee bouw je de fundering van je merk! In deze fase nemen we de interne organisatie het liefst meteen mee. Door ze mee te laten denken en te informeren over de voortgang van het proces. Je kunt niet vroeg genoeg beginnen met het creëren van draagvlak.

Fase 2: Het merk introduceren

Staat je merk, dan is je eerste stap om dit te delen binnen je eigen organisatie, voordat je naar buiten treedt. Die introductie van je merk kan op allerlei manieren. Van een video tot officieel lanceermoment. Maar net wat past bij jouw organisatie en je merk. De kracht zit hem in de herhaling. Met één lanceermoment ben je er niet. Het merkverhaal moet de rode draad worden in alle interne communicatie.

Fase 3: Laden van het merk

Een merk gaat pas leven als je er zelf mee aan de slag gaat. Van de receptionist tot aan de directie. Tijd voor actie! Wat betekent het merk voor jou? Hoe kan je het merk nog beter uitdragen in je werkzaamheden? Welke kansen zie je? In deze fase krijgt het merk betekenis, omdat iedereen in de organisatie ermee aan de slag gaat. We prikkelen de organisatie om het merk eigen te maken. Van brainstormsessies tot spelvormen en campagnes.

Fase 4: Beleven in de praktijk

Blijven oefenen en proberen. We dagen en nodigen iedere medewerker uit om het merk toe te passen in de dagelijkse praktijk. Het moet een gewoonte worden. Leidinggevenden en interne communicatie hebben hierin een belangrijke rol. Het merk wordt de richtlijn voor het dagelijks handelen van het personeel.

Fase 5: Het verankeren in de organisatie

Als het merk leeft in de organisatie en het een gewoonte is geworden om vanuit de merkgedachte te handelen, is het merk verankerd. Om dit vast te leggen en onomkeerbaar te maken is het belangrijk om in deze fase het merk op te nemen in processen en systemen. Van HRM-instrumenten tot aan de inrichting van het pand.

Eén team, één taak?

Check deze ook ‘ns
Dit is een test
Video bekijken
Bekijk case
Bekijk bericht
Bekijk pagina
Google maps