aarrow-animation-downarrow-background arrow-down arrow-left arrow-rightarrow-upcheck check chevronArtboard full half image_text Afbeelding + tekst image Afbeelding minusnotification-closepause-solidplay-arrow plusradio search-glass third Video bekijken
mail Contact

JLA: Britse belofte, Nederlandse aanpak

Klant
JLA
Uitdaging
Introductie van Total Care in de Nederlandse markt

JLA is in het Verenigd Koninkrijk marktleider op het gebied van commerciële wasoplossingen. Hun alles-in-één concept Total Care is daar al jaren een succesformule. Na de overname van het Nederlandse Laundry Total wilden ze datzelfde concept ook in Nederland introduceren. Maar wat in Engeland werkt, werkt niet ook automatisch hier. De markt is anders en de doelgroep spreekt een andere taal, letterlijk én figuurlijk. Precies daar kwam VILLA5 in beeld.

Wat klopt in Engeland, moet hier gaan landen

Ons vertrekpunt was het Britse merkverhaal van Total Care: inhoudelijk sterk, maar nogal formeel en corporate van toon. Niet iets wat resoneert met de nuchtere mentaliteit van Laundry Total en hun klanten in Nederland. Samen met zowel het team van Laundry Total als de Engelse collega’s van JLA hebben we het verhaal herschreven. Toegankelijker, menselijker, met behoud van de kern. We kozen een toon die past bij de afzender en aansluit op de Nederlandse markt en legden zo de basis voor een krachtig, relevant verhaal.

‘Door het verhaal te herschrijven voor de Nederlandse markt, kreeg Total Care hier een gezicht dat écht past bij Laundry Total. De merkessentie bleef overeind, maar de boodschap landde beter.’

– Dennis, creatief directeur VILLA5.

Van merkverhaal naar campagnekracht

Dat nieuwe verhaal vormde het startpunt voor een creatief concept dat Total Care niet alleen uitlegde, maar ook voelbaar maakte. We bedachten een visuele vertaling die het Britse DNA behield, maar tegelijkertijd persoonlijker en herkenbaar was voor de Nederlandse doelgroep. Dat presenteerden we aan JLA  en die waren direct overtuigd. Daarna gingen we door met waar we goed in zijn: doen.

We schreven een publiciteitsplan en gingen aan de slag met uitvoering. Advertenties, promotiematerialen, redactionele aandacht in vakmedia: alles werd verzorgd. We kochten advertentieruimte in, ontwikkelden de middelen en leverden aan bij de juiste platforms. JLA en Laundry Total hoefden nergens naar om te kijken. Total Care werd zichtbaar , precies in de sectoren waar het ertoe doet.

JLA
Grenzen vervagen, het merk groeit

Het was een intensief en inspirerend traject. We leerden het oorspronkelijke Britse concept tot in detail kennen, stemden continu af met de teams van JLA en Laundry Total en werkten samen toe naar één gedeelde merkboodschap. Ondanks de taal- en cultuurverschillen ontstond er een goede flow. De creativiteit zat vooral in de aanpak: schakelen, vertalen, verdiepen, verbinden. Echt samenwerken dus.

Het resultaat mag er zijn: een heldere positionering, veel free publicity en een zichtbare toename in merkbekendheid en websitebezoek van Total Care in Nederland.

Wil jij dit ook?

Dit is een test
Video bekijken
Bekijk case
Bekijk bericht
Bekijk pagina
Google maps