aarrow-animation-downarrow-background arrow-down arrow-left arrow-rightarrow-upcheck check chevronArtboard full half image_text Afbeelding + tekst image Afbeelding minusnotification-closepause-solidplay-arrow plusradio search-glass third Video bekijken
mail Contact

Van twee organisaties, naar één verhaal

Klant
Fijnder
Uitdaging
SDOA en Werkbaan Oost worden samen hét werkleerbedrijf voor gemeenten Berkelland,, Oost Gelre en Winterswijk.

 

Sociale Dienst Oost-Achterhoek (SDOA) en Werkbaan Oost, de sociale werkplaats, klopte in de zomer van 2021 bij ons aan. De organisaties zijn per 1 januari 2022 samen verder gegaan als één organisatie. Samen worden ze hét werkleerbedrijf dat voor de gemeenten Berkelland, Oost Gelre en Winterswijk de uitvoering van de Participatiewet verzorgt. Met de ‘bouw’ van een nieuwe organisatie, bouwen we ook een nieuw merk.

Wij gaan samen verder. Kunnen jullie ons helpen met het neerzetten van ons nieuwe merk?

Een merkprofiel, een nieuwe naam en een eigen uitstraling vastgelegd in een copy concept en creatief concept. Met als kers op de taart een merk/logoanimatie, waarmee het nieuwe verhaal en de naam is gepresenteerd.

Een nieuw merk dat gevoeld en gedragen wordt door de gemeenten, medewerkers en andere stakeholders.

Een nieuw merk

Met de ‘bouw’ van een nieuwe organisatie, bouw je ook een nieuw merk. Een merk dat een eigen verhaal heeft. Een verhaal dat anders is dan dat van SDOA of van Werkbaan Oost. Ook inhoudelijk anders, want de nieuwe organisatie gaat werken volgens een geheel nieuwe werkwijze.

Wij gingen op zoek naar hét unieke en eigen verhaal van de nieuwe organisatie. Een leuke uitdaging! Wat maakt de nieuwe organisatie tot wat het is? Hoe positioneren we de organisatie ten opzichte van andere organisaties? Waar staat en gaat de organisatie voor? Samen met een coreteam met verschillende sleutelfiguren van SDOA en Werkbaan Oost zijn we in drie interactieve sessies aan de slag gegaan. Er zijn o.a. ambities uitgesproken en  kernwaarden en kernkwaliteiten uitgewerkt. We hebben de organisatie stevig gepositioneerd en een merkverhaal uitgewerkt waarin alles samen komt.

Gezien de betrokkenheid en het belang van de drie gemeenten was draagvlak voor het nieuwe merk in dit traject extra belangrijk. Daarom zijn in het proces ook de cliëntenraad, de ambtelijke stuurgroep en het bestuur betrokken.

Het verhaal van het nieuwe merk is vastgelegd in een merkdocument. Dit document geeft de nieuwe organisatie betekenis. Het geeft richting en is de basis voor een eenduidig beeld naar buiten toe.

Een nieuwe naam

Een nieuwe organisatie met een uniek verhaal verdient een nieuwe naam. Tijdens een creatieve sessie hebben we samen met de projectgroep Naamgeving, bestaande uit SDOA en Werkbaan Oost medewerkers, de uitgangspunten en kaders voor de nieuwe naam bepaald. Ook zijn deze punten afgestemd met het bestuur.

Tijd om nieuwe namen te bedenken! We vroegen de medewerkers van SDOA en Werkbaan Oost mee te denken en naamsuggesties te doen. Ook wij doken onze brainstormruimte in om namen te bedenken. Uiteindelijk zijn er 10 mogelijke namen uitgerold die we presenteerden aan de projectgroep. De projectgroep koos hieruit een top 3 die werd voorgelegd aan het bestuur. De uiteindelijke keus was unaniem: Fijnder, Werkleerbedrijf Oost-Achterhoek

“In de naam zit het woord ‘fijn’. Een verwijzing naar een fijn/prettig gevoel en het resultaat van een traject bij de organisatie: een fijne plek. De toevoeging van ‘-der’ maakt het een overtreffende trap, een verwijzing naar de ambities van de organisatie. Ook wordt de naam hierdoor goed uit te spreken.”

– Creatief strateeg Marcella

Een nieuwe uitstraling

Toen de naam was gekozen, konden we aan de slag met de uitstraling van Fijnder. Een logo, een creatief concept en een copy concept.

De vormgever licht toe: “Het bijzondere in dit traject was dat ik meteen na het lezen en de briefing een idee had voor het logo. De kern van het merkverhaal heb ik verwerkt in het logo. Ook in de uitrol van het creatief concept heb ik deze elementen opnieuw kunnen gebruiken. Alle puzzelstukjes vielen heel mooi op zijn plek!”

Samen met het copy concept, dat uitgaat van korte vragen en vooral zaken eenvoudig brengt, maakten we de visuele uitstraling compleet.

De kers op de taart

Tijd om het nieuwe merk bekend te maken. Iedereen mag het weten! Om het verhaal van Fijnder, de nieuwe naam en de nieuwe stijl te presenteren hebben we een animatie gemaakt waarin alle elementen terug kwamen. Deze animatie is eerst gepresenteerd aan de medewerkers en vervolgens gedeeld met de buitenwereld.

Dit is een test
Video bekijken
Bekijk case
Bekijk bericht
Bekijk pagina
Google maps