Digital Marketing stagiair Maarten vertelt! Hij beheert een Instagram voetbal account met ruim 18.500 volgers. In deze inspiratieblog neemt hij jullie mee in zijn verhaal, deelt hij zijn ervaringen en geeft handige tips en tricks voor het creëren van een succesvol Instagramaccount!
Hoe creëer je een succesvol Instagram account met veel volgers? Maarten vertelt!
Hey! Ik zal mezelf even kort voorstellen. Ik ben Maarten Bel, 21 jaar oud en momenteel stagiair content en digital marketing bij VILLA5! Mijn grootste passie naast online marketing is voetbal. Vijf jaar geleden heb ik de kans gegrepen om deze twee passies met elkaar te combineren. Begin 2016 heb ik namelijk een Instagram pagina opgericht genaamd FCEredivisieNL. Zo combineer ik online met voetbal! Ik doe het vooral voor mijn plezier, maar inmiddels heb ik al wel ruim 18.500 volgers opgebouwd. Ik neem jullie graag mee in mijn verhaal en geef jullie wat tips en tricks voor het opzetten en beheren van een succesvol Instagram account met een boel volgers!
1. Actief zijn
Het lijkt een inkoppertje, maar het blijkt voor de meesten lastiger dan gedacht. Voor het hebben van een succesvolle Instagram pagina moet je actief zijn. Post meerdere malen per week een leuke foto of plaats een grappige video in je story. Zo zien je volgers dat je actief bent en verlies je hen niet. Inactieve accounts verliezen namelijk snel volgers. En dat zou zonde zijn, want hier heb je hard voor gewerkt…
Bovendien zal het aantal volgers toenemen als je regelmatig foto’s plaatst. Dit komt simpelweg doordat je pagina vaker wordt vertoond en je foto’s worden gedeeld als je actief bent en vaak wat plaatst. Je account zal meer mensen bereiken dan wanneer je nauwelijks van je laat horen. Hoe meer volgers je hebt, hoe meer je berichten worden gedeeld en vertoond worden op de ‘verkennen’ pagina. Dit is een aparte pagina op Instagram waar content voorbijkomt van mensen/accounts die je nog niet volgen, maar die wel interessant kunnen zijn voor jou. Suggesties dus, en daar wil jij natuurlijk tussen staan! Van daaruit kunnen mensen je ontdekken en volgen.
2. Onderscheidend ten opzichte van je concurrenten
Opvallende content wordt eerder gezien en geliket. Dit komt doordat je opvalt als je onderscheidende content deelt. Je bent onderscheidend ten opzichte van je concurrenten als je content deelt die anders is dan wat al op Instagram te vinden is. Je moet vernieuwend en creatief zijn. Maar wie zijn dan precies je concurrenten? Nou, alle accounts die dezelfde soort content en boodschap delen en dus dezelfde doelgroep en type volgers hebben. Je kunt natuurlijk foto’s en nieuwtjes kopiëren van andere bedrijven en/of accounts, maar zo zal je nooit snel groeien. Je bent namelijk niet de eerste die iets plaatst. Bepaal daarom goed hoe jij je onderscheid van je concurrenten. Zo is het doel van mijn pagina: mijn volgers op de hoogte houden van relevant voetbalnieuws. En is mijn USP (Unique Selling Proposition): het creëren van zelfgemaakt content en/of rubriekjes. Een rubriekje is unieke content waarbij je een bepaald onderwerp naar voren brengt. Zelfstandig een rubriekje verzinnen en dit vervolgens ontwerpen in je eigen stijl waar je bedrijfslogo in terug komt, maakt het uniek. Zo wist ik mij te onderscheiden van mijn concurrenten en begon ik snel te groeien.
Tips om je te onderscheiden:
- Verzin leuke rubriekjes die nog niet bestaan en kijk per rubriek of het aanslaat bij je volgers (meer likes, veel reacties en vaak gedeeld)
- Of zorg voor de primeur! En wees het eerste account dat iets plaatst.
Daarvoor moet je wel wat research doen, en dat kost tijd.
Door je te onderscheiden, zal je snel resultaat zien. Wees creatief en gooi niet te snel de handdoek in de ring!
3. Inspelen op je statistieken
Statistieken zijn erg belangrijk op Instagram. Met een bedrijfsaccount kan je bijhouden hoe je berichten het doen en wat scoort bij je volgers. Door deze goed bekeken en gelikete berichten vaker te plaatsen speel je in op de statistieken van je account. Hiermee vergroot je de kans dat je account meer in de picture komt te staan en groeit.
4. Alert blijven en snel reageren
Dit kopje hangt samen met actief zijn. Heb je net als mij een account dat nieuws deelt? Zorg dan altijd dat je je concurrenten voor bent. Dit betekent: alert zijn en snel reageren op relevant nieuws, zodat je volgers het als eerste bij jou zien. Hierdoor heb je een ‘primeurtje’ en zal het bericht vaker gedeeld worden. Dit levert natuurlijk uiteindelijk ook weer nieuwe volgers op. Voor bedrijven is dit wellicht wat minder van belang, maar wel is het voor elk account belangrijk om alert te blijven. Heb je iets interessants te melden? Zorg dan dat je het plaatst op al je social media accounts en snel reageert op mogelijk gestelde vragen.
5. Werk met een planning
Regelmatig posten vergt best veel tijd. En die tijd heb je niet altijd. Door berichten op voorhand te maken en in te plannen, voorkom je dat je volgers een week lang niks van je horen. Coosto of Facebook Creator Studio zijn handige gratis tools om te gebruiken voor je contentplanning. Met deze tools kan je op je vrije dag alle berichten inplannen voor de gehele week. Doe dit uiteraard niet met relevant nieuws dat prioriteit heeft. Dat nieuws kun je direct plaatsen!
Hopelijk heb je wat een deze tips! Nog vragen? Twijfel niet en stuur een mailtje naar: maarten@villa5.nl. Succes!
En wil je als eerste op de hoogte zijn van nieuws in en rondom de Eredivisie? Volg dan mijn account! @FCEredivisieNL
Groetjes,
Maarten