Blijven communiceren

Case 1: Solar Today. Van LIVE naar ONLINE

Stel, je had je voorbereid om helemaal te stage te pakken op een internationale beurs met verschillende kennissessies. Een supertof idee. Deze sessies had je tot in de puntjes voorbereid. En toen was daar ineens corona. De beurs ging niet door. Wat zou jij doen? Het voorbij laten gaan? Dat dacht Solar Today niet! Daarom hielp Renee, onze marketingadviseur, Solar Today met een plan om de kennissessies toch door te laten gaan.

Vraag van een klant: Hoe kunnen we negen verschillende kennissessies, die we op een internationale beurs zouden geven, alsnog door laten gaan?

Oplossing: Online! 9 Webinars op één dag.

Van idee naar uitvoering

Hoe krijg je geïnteresseerden naar de Webinar toe? De oplossing: meerdere campagnes! We hebben mensen benadert vanuit de digitale nieuwsbrief en via social media én we zijn gestart met een Google Adworks campagne.

Het resultaat:

  • Gemiddeld 40 aanmeldingen per Webinar (terwijl er op de beurs maar plek zou zijn voor ongeveer 12 mensen per sessie!)
  • Veel nieuwe leads
  • Betere samenwerking met leveranciers

Door de Webinars kon er meer publiek aanhaken dan op de beurs het geval zou zijn geweest. Eigenlijk pakte het dus alleen maar beter uit! ;)

Case 2: Eigen keuken. Hoe blijf je het contact en de binding houden met je klant in coronatijd?

Een belangrijke vraag, vonden wijzelf.

Onze vraag: Hoe kunnen we blijven communiceren en kennis blijven delen met klanten en potentiële klanten?

Oplossing: Een online kennisevent met Webinars.

Samen met COMcept en Future Communication sloegen we handen ineen. We organiseerden een online communicatie en kennisevent voor al onze klanten, en potentiele klanten. Simpelweg was het concept om wekelijks een event te organiseren waarin we gratis kennissessies gaven die mensen, gratis, konden volgen. Daarin kregen alle drie de bedrijven een plek. Zo gaven wij sessies over merkwaardig zijn in crisistijd, brainstormtechnieken en creatief schrijven. Ook waren er interessante live interviews. De promotie hiervoor deden we vooral via onze eigen social media.

Het resultaat:

  • 13 webinars
  • Gemiddeld 150 kijkers per sessie
  • Nieuwe leads
  • Leuke reacties

Alle Webinars zijn terug te zien op www.hetonlinecommunicatieevent.nl 

 

Denk dus voor jezelf eens na of jij met behulp van Webinars of het geven van online sessies jouw klanten kunt helpen of bereiken? Wie weet kun je hier wel een terugkomend iets van maken?

Merkenbouwen in crisistijd

Ook hebben we een aantal klanten geholpen met het bouwen aan hun merk. Juist, omdat er nu wat tijd ‘over’ was. Wij gingen met een aantal organisaties en merken aan de slag, om juist nu hun basis strak te trekken. Zij zijn meer dan klaar voor de tijd na corona.

 

Case 1: De Staat van Wonen

Vraag van de klant: Ik wil mijn eigen bedrijf starten. Kunnen jullie helpen met een strategie? En een bedrijfsnaam, logo, stijl én een website?

Oplossing: Onze ‘offline’ strategiesessie omgebouwd naar een online sessie, aan de slag met de merkstrategie, bedrijfsnaam, logo en huisstijl.

Resultaat: De Staat van Wonen is geboren!

Case 2: ROBOS

Vraag van de klant: We willen juist nu investeren in twee van onze kwaliteitsmerken. Helpen jullie ons daarbij?

Oplossing: Online sessies, merkstrategie, creatief concept en een campagneplan met online en offline acties.

Resultaat: In plaats van een stap achteruit, twee stappen vooruit. Erg slim, want nu zijn zij met twee krachtige kwaliteitsmerken klaar voor nú en de tijd na corona.

 

Heb jij misschien wat tijd over? Denk eens na over je bedrijf of organisatie. Heb je scherp waar je voor gaat en staat? Laat je genoeg zien waarin jij je onderscheid van concurrenten? Is je uitstraling nog fris? Heb je nog dromen?

Plannen maken voor straks 

Een logisch vervolg op het bouwen aan je merk. Plannen maken voor straks! Want, kun je alvast werken aan een knallende comeback? Wil je terugkomen met een vette campagne? Hoe ziet jouw product er straks uit?

Het is belangrijk om vooruit te blijven denken. Hoe kunnen we optimaal gebruik maken van de komende periode? Met een aantal klanten gingen we ook met deze vraag aan de slag!

 

Case 1: Terra Nova

Zo kwam onze klant Terra Nova Vechtdal, een luxe groepsaccommodatie tot 30 personen, met de volgende vraag bij ons: Ik mag de komende tijd nog niet open. Wat kunnen we nu doen? En wat moeten we straks doen als we wel weer open kunnen?

Oplossing: Samen hebben we nagedacht over de verschillende opties. We hebben geholpen met de communicatie richting de gasten die niet mochten komen, de website zo actueel mogelijk gehouden en een plan gemaakt voor als ze weer gasten mochten ontvangen. Op het moment dat we hoorden dat ze weer open mochten, zijn we een onlinecampagne gestart. We wilden die weekenden weer vol krijgen! Zo zijn we een onlinecampagne gestart op Facebook, waar het grootste gedeelte van hun klanten zit.

Resultaat? Volgeboekte weekenden tot eind september! En dat met een budget van maar €50,-! Daarna zijn we direct een campagne gestart om ook de midweken vol te krijgen. En binnenkort starten we met een LinkedIncampagne, om ook de zakelijke markt te benaderen. Alles met kleine budgetten, maar ontzettend effectief!

 

Case 2: Rawinso

Een ander mooi voorbeeld is onze klant Rawinso. Een bedrijf dat er heel bewust voor koos om juist in deze tijd extra aandacht te besteden aan haar merk. En zich ook goed beseft dat het merk moet staan als een bus.

Met Rawinso kun je regenwater makkelijk hergebruiken. Ze bieden startpakketten voor de doe-het-zelver, innovatieve systemen voor de duurzame tuinliefhebber én praktische oplossingen en adviezen voor ondernemers en overheid.

Vraag: Hoe zetten we de basis van ons merk nog strakker neer?

Oplossing: We zijn ons gaan verdiepen klantprofielen. Hoe ziet de klant van Rawinso eruit? Hoe gaat het aankoopproces? Waar of wat zijn momenten waar Rawinso bij die doelgroepen in aanmerking kan komen? We hebben zo nieuwe doelgroepen in kaart gebracht, door deskresearch en interviews met mogelijke afnemers. Daaruit hebben we buyer persona’s gemaakt en customer journey met betrekking tot producten van Rawinso.

Resultaat? Een basis voor doelgerichte marketingplannen door de kennis van klantprofielen en buyer persona’s. Plannen voor later!

 

En nu jij! Hoe zit het met jouw dromen en plannen? Kun jij plannen maken voor straks?