Stap 1. Zoek uit of de inzet van TikTok zin heeft voor jouw bedrijf

Zit jouw doelgroep (indirect) op TikTok? Lever jij diensten aan jongeren – ben je bijvoorbeeld een school of populaire kledingwinkel – of zijn ouders van jongeren een belangrijke doelgroep voor jouw bedrijf? Dan is een TikTok account zeker waardevol! Speel in op challenges, laat jouw merknaam zien en creëer positieve associaties met jouw merk. Voor andere doelgroepen is TikTok (nog) niet heel effectief.

 

Stap 2. Als je TikTok gaat gebruiken… dan zijn dit handige tips:

  • Schakel je account om naar een pro-account

Je kunt je account gratis omzetten naar een pro-account. Je krijgt dan toegang tot uitgebreide statistieken, zoals het aantal profielweergaven, views, volgers en je meest trending video’s. Ook krijg je inzicht in je doelgroep, bv. het geslacht en de locatie van je volgers. Handige informatie!

  • Gebruik populaire hashtags

Maak gebruik van hashtags om je doelgroep te bereiken. TikTok geeft inzicht in trending hashtags: zo weet je wat populair is en welke hashtags je eventueel ook zou kunnen gebruiken. Houd er wel rekening mee dat je een beperkt aantal tekens hebt waar je je aan moet houden als je een onderschrift toevoegt.

  • Doe mee aan challenges of bedenk je eigen challenge

Populair op TikTok zijn de vele challenges. Wil je een groot bereik hebben? Doe mee aan zo’n challenge of verzin er zelf één die anderen moeten uitvoeren. Als je challenge aanslaat, heb je een grote kans dat je veel bereik creëert en kun je mensen kennis laten maken met je bedrijf. Bedenk natuurlijk wel een challenge die past bij de uitstraling van je bedrijf.

  • Koppel andere social mediaaccounts aan je TikTok account

Je kunt YouTube en Instagram bijvoorbeeld koppelen aan je TikTok video’s. Zo kun je kijkers ook aan je andere social media accounts koppelen, waar je wellicht meer inhoudelijke content deelt.

  • Advertenties

Het is mogelijk om te adverteren via TikTok. Deze zijn qua formaat vergelijkbaar met advertenties op Instagram Stories; verticale advertenties dus. De advertenties worden op de ‘voor jou’ pagina getoond. Dit is een pagina waar gebruikers video’s kunnen bekijken die passen bij video’s die ze eerder hebben bekeken. De app gaat er, middels algoritmes, vanuit dat gebruikers dan automatisch soortgelijke video’s ook leuk vinden om te zien.

 

Benieuwd welke merken je voorgingen? Het Rode Kruis, Ajax en bol.com doen ’t leuk!