aarrow-animation-downarrow-background arrow-down arrow-left arrow-rightarrow-upcheck check chevronArtboard full half image_text Afbeelding + tekst image Afbeelding minusnotification-closepause-solidplay-arrow plusradio search-glass third Video bekijken

Battle tussen twee designers

Klant
Gemeente Ommen
Uitdaging
Een nieuwe uitstraling waar inwoners bij betrokken worden
Oplossing

Nieuwe huisstijl voor Ommen

Ommen. De plek waar het voor VILLA5 allemaal begon, in de villa aan de Zeesserweg 5. Toen de gemeente een aanbesteding uitzette voor de ontwikkeling van een nieuwe uitstraling, wilden we die natuurlijk heel (lees: HEEL) graag doen.   

Voor de gemeente was het belangrijk om inwoners te betrekken in het proces richting een nieuwe uitstraling. We werkten een participatieaanpak uit en presenteerden ons voorstel. We kregen de klus!  

Zo pakten we het aan

 

Stap 1: Inwoners betrekken

Met een mix van inwoners uit de gemeente Ommen hielden we twee sessies om uitgangspunten te bepalen voor de nieuwe stijl.  Want wat maakt Ommen nou écht Ommen? Wat willen we uitstralen en welke associaties willen we oproepen?

De uitgangspunten voor de stijl vatten we samen in ‘het beeld van Ommen’:  

‘Ommen? Daar bruist het. Er is altijd wat te doen. En die bossen.. wát een prachtige natuur’

Stap 2: Ontwikkeling twee concepten

Met dit beeld als basis gingen 2 vormgevers bij ons parallel aan de slag. Een echte battle! We ontwikkelden 2 verschillende concepten, waar inwoners op konden stemmen.

Optie 1: Ommen past bij jou!

In dit concept draait het om de gemeente Ommen als dynamische omgeving. Die voor elke persoon die in Ommen woont, werkt of recreëert iets anders is. Die omgeving kan door van alles worden ingevuld: beeld, illustraties of kleur. Maar net wat past (bij jou)!    

Optie 2: De gemeente Ommen. Bijzonder toen én nu!  

Een concept met een historisch tintje! In dit concept komen alle elementen die Ommen uniek maken samen in het beeldmerk. Ze vormen het unieke DNA van Ommen. De vorm is geïnspireerd op de luiken van de oude landgoederen uit de gemeente. 

Stap 3: Inwoners stemmen op favoriete concept 

Inwoners konden 2 weken stemmen op hun favoriete concept. Via de websitepagina en fysiek door het invullen van een antwoordstrookje. Ja-ha! Aan iedereen is gedacht. 

Het stemmen werd gepromoot via:

  • Een grote spread in het Ommer Nieuws  
  • Social media posts en advertenties via het gemeentekanaal  
  • Grote roll-up banners in het gemeentehuis   

THE WINNER IS.. Er zijn 895 stemmen uitgebracht. Met 52,74% van de stemmen won optie 2! 

 

 

Stap 4: Doorvoeren concept, uitrol huisstijlmiddelen 

De bestaande huisstijlmiddelen kregen de nieuwe look. Denk aan Powerpoint, briefpapier en enveloppen, vlaggen en template voor het Ommer Nieuws.  

Een strakke en passende nieuwe stijl, door inwoners zelf gekozen! Daar kan Gemeente Ommen jaren mee vooruit. 

Bekijk hier de website volledig in de nieuwe huisstijl.

LIDY
VERTELT

Ook ’n nieuwe huisstijl en logo?

Als één sterk merk naar buiten

Menso

Opfrissen huisstijl, copy concept en dit intern laden bij alle collega's
Stralen van Amsterdam tot Madrid

Solar Today

Ontwerppartner voor online en offline middelen
Dit is een test
Video bekijken
Bekijk case
Bekijk bericht
Bekijk pagina
Google maps