Vraag

Wij gaan samen verder. Kunnen jullie ons helpen met het neerzetten van ons nieuwe merk?

Oplossing

Een merkprofiel, een nieuwe naam en een eigen uitstraling vastgelegd in een copy concept en creatief concept. Met als kers op de taart een merk/logoanimatie, waarmee het nieuwe verhaal en de naam is gepresenteerd.

Resultaat

Een nieuw merk dat gevoeld en gedragen wordt door de gemeenten, medewerkers en andere stakeholders.

Het verhaal van de nieuwe organisatie 

Met de ‘bouw’ van een nieuwe organisatie, bouw je ook een nieuw merk. Een merk dat een eigen verhaal heeft. Een verhaal dat anders is dan dat van SDOA of van Werkbaan Oost. Ook inhoudelijk anders, want de nieuwe organisatie gaat werken volgens een geheel nieuwe werkwijze.

Wij gingen op zoek naar hét unieke en eigen verhaal van de nieuwe organisatie. Een leuke uitdaging! Wat maakt de nieuwe organisatie tot wat het is? Hoe positioneren we de organisatie ten opzichte van andere organisaties? Waar staat en gaat de organisatie voor? Samen met verschillende sleutelfiguren van SDOA en Werkbaan Oost zijn we in drie interactieve sessies aan de slag gegaan. Ambities voor de nieuwe organisatie kwamen boven tafel, net zoals kernwaarden en kernkwaliteiten. Deze hebben wij uitgewerkt. Zo kreeg de organisatie een stevige positionering en een merkverhaal waarin alles waar de organisatie voor gaat en staat in samen komt. Het verhaal van het nieuwe merk is vastgelegd in een merkdocument. Dit document geeft de nieuwe organisatie betekenis. Het geeft richting en is de basis voor een eenduidig beeld naar buiten toe.

Gezien de betrokkenheid en het belang van de drie gemeenten was draagvlak voor het nieuwe merk in dit traject extra belangrijk. Daarom zijn in het proces ook de cliëntenraad, de ambtelijke stuurgroep en het bestuur betrokken.

Een nieuwe naam

Een nieuwe organisatie met een uniek verhaal verdient een nieuwe naam. Dus, die moest er komen! We vroegen de medewerkers van SDOA en Werkbaan Oost mee te denken en naamsuggesties te doen. Ook doken we zelf in onze brainstormruimte om namen te bedenken. Uiteindelijk zijn er 10 mogelijke namen uitgerold die we presenteerden aan de projectgroep. De projectgroep koos hieruit een top 3 die werd voorgelegd aan het bestuur. De uiteindelijke keuze was unaniem: Fijnder, Werkleerbedrijf Oost-Achterhoek

In de naam zit het woord ‘fijn’. Een verwijzing naar een fijn/prettig gevoel en het resultaat van een traject bij de organisatie: een fijne plek in de samenleving. De toevoeging van ‘-der’ maakt het een overtreffende trap, een verwijzing naar de ambities van de organisatie. Ook wordt de naam hierdoor goed uit te spreken. – Creatief Strateeg, Marcella

De kers op de taart

Tijd om het nieuwe merk bekend te maken. Iedereen mag het weten! Om het verhaal van Fijnder, de nieuwe naam en de nieuwe stijl te presenteren hebben we een animatie gemaakt waarin alle elementen terug kwamen. Deze animatie is eerst gepresenteerd aan de medewerkers en vervolgens gedeeld met de buitenwereld.

Inmiddels zijn en blijven we ook betrokken bij de communicatie rondom de verhuizing, het officiële moment van de overgang naar Fijnder en de verdere uitrol van het merk. Zo staat het nieuwe logo inmiddels te pronken op het nieuwe pand van Fijnder!