aarrow-animation-downarrow-background arrow-down arrow-left arrow-rightarrow-upcheck check chevronArtboard full half image_text Afbeelding + tekst image Afbeelding minusnotification-closepause-solidplay-arrow plusradio search-glass third Video bekijken

Zo deden we dat in Raalte

Klant
Gemeente Raalte
Uitdaging
Hoe verminderen we de fietsoverlast in ons centrum?

Het centrum van Raalte is een voetgangersgebied. Toch wordt er gefietst, met overlast en gevaarlijke situaties als gevolg. Daar wilde de gemeente Raalte wat aan doen. Preventief handhaven. En dan niet met het vingertje wijzen of boetes uitdelen, maar laten zien hoe het anders kan. Samen met COMcept ontwikkelden we de campagne ‘Zo doen we dat!’. We pakten het probleem effectief aan.

Strategische start

Stap 1 was een communicatiestrategie. Die baseerden we op verschillende gedragsbeĂŻnvloedingstechnieken. Met als doel: de interne motivatie van de Raaltenaren vergroten, zodat ze zelf door het centrum willen lopen in plaats van fietsen.

‘Zo doen we dat!’ werd de pay-off van de campagne. Dit vormde de basis voor alle uitingen vanuit de gemeente. Zo laat de gemeente op een positieve manier de sociale norm zien. Met goed gedrag en een compliment.

Gezien worden: zo doen we dat!

Van strategie naar campagne. De campagne kreeg een herkenbare uitstraling: een creatief concept. 

Joey, ĂŠĂŠn van onze vormgevers, ging aan de slag met de uitstraling, het kleurgebruik, het beeld, de typografie en meer. We hebben ervoor gekozen om personen die het goede voorbeeld geven centraal te zetten.

Uitstraling

De stijl moest aansluiten bij de stijl van de gemeente Raalte. We werken vaker samen, dus die kennen we. Dat maakte het makkelijker!

De lichtgroene kleur uit de huisstijl van de gemeente Raalte pakten we als hoofdkleur. De andere huisstijlkleuren werden secundaire kleuren. De persoon die het goede voorbeeld geeft is voor een witte achtergrond gezet, om hem/haar extra op te laten vallen. We gaven richtlijnen mee voor fotografie in het fotografieconcept. En we lieten de tekst eruit springen door een duidelijk kader met witte achtergrond. Een opvallende campagne met een herkenbare uitstraling.

Uitrollen maar!

De voorkeur van de gemeente Raalte ging uit naar zelf uitrollen. Dat kan! Joey leverde een duidelijk campagnestijlhandboek aan. Daar kon de gemeente daarna zelf mee verder. Regelmatig schakelden we met elkaar, bij vragen of onduidelijkheden.

 

Fietsoverlast -25%

Niet onbelangrijk natuurlijk: heeft de campagne ook echt gewerkt? Ja, zeker! De eerste weken is er op 4 locaties gemeten. De fietsoverlast is gemiddeld meer dan 25% afgenomen. Met een uitschieter naar bijna 50%. Dit voorjaar gaat de gemeente het effect op lange termijn meten. En de campagne herhalen ze deze lente en zomer. De gemeente blij, wij blij. Zo doen we dat 😉

 

Knallen met jouw campagne?

Meer werk zien? 

Een gouden glinstering aan de rand van Twente

Gemeente Twenterand

Jezelf als werkgever onderscheiden met een campagne
Het unieke eilandgevoel, dichterbij dan je denkt

Koopmans

Naam, logo, huisstijl en campagne voor de verkoop van nieuwbouw
Stralen van Amsterdam tot Madrid

Solar Today

Ontwerppartner voor online en offline middelen
Impact maken met Tijd voor Elkaar

Grolsch

Interne campagne voor het werven van vrijwilligers
Dit is een test
Video bekijken
Bekijk case
Bekijk bericht
Bekijk pagina
Google maps