Om de positie in de toeristische- en recreatieve sector in de toekomst te verstevigen en talent in de regio te behouden hebben Vechtdal ondernemers eind 2021, in samenwerking met overheid, onderwijs en organisaties, het initiatief genomen voor de Vakschool 100% Gastvrij. De vakschool heeft de ambitie om uit te groeien tot een toonaangevend instituut in Nederland als het gaat om het opleiden en bekwamen van professionals in de Horeca, Hospitality en Leisure branche. De kick-off van dit nieuwe initiatief was net achter de rug. Tijd voor actie! Want de Vakschool 100% Gastvrij wil snel van start.
We willen gauw van start met de vakschool en het initiatief stevig neerzetten. Kunnen jullie ons helpen?
Positioneringstraject, ontwikkeling logo, copy concept en creatief concept. Promotie voor de open dag.
Een heldere positionering als praktijkopleider en kennishub en een eigentijdse uitstraling.
Het stevig neerzetten van dit nieuwe initiatief
Bij een nieuw initiatief is het altijd even zoeken. Wat waar staan we met de vakschool? Hoe zetten we onszelf neer in relatie tot de regio? Hoe dragen we ons verhaal goed uit richting de verschillende stakeholders? En hoe richten we de marketing in? We starten met een positioneringstraject. Tijdens 2 interactieve sessies zijn we aan de slag gegaan. Op zoek naar het beeld dat past bij de vakschool.
De vakschool biedt een uniek opleidingsconcept. Enerzijds is de vakschool een mbo BBL-opleider voor de vrijetijdssector. Studenten werken en leren bij de aangesloten bedrijven en gaan één dag per week naar school. Aan de andere kant is de vakschool ook een kennishub voor aangesloten ondernemers en professionals in de sector waarbij gastvrij werkgeverschap een belangrijk speerpunt is. De gemene deler is dat de vakschool dit praktijkgericht aanvliegt en zich focust op het Vechtdal.
Eigentijdse uitstraling
Voor de uitwerking van de uitstraling was het de uitdaging om recht te doen aan de verschillende kanten van Vakschool 100% Gastvrij. Dit hebben we terug laten komen in het beeldmerk dat is ontstaan uit het % teken. Dit laat de twee kanten zien, van de ondernemers en de student, de opleider en het talent, de werknemer en de klant en de verbinding van het netwerk.
We passen de merknaam toe in combinatie met een pay-off: Praktijkgericht ontwikkelen. Deze pay-off ligt dicht bij de kernwaarden en de identiteit van de vakschool en sluit aan bij de belofte.
Voor de kleuren hebben we 2 basiskleuren gebruikt en 3 kleuren die dynamisch gebruikt worden in de uitingen. Vanuit het beeldmerk zijn de stijlelementen en het vlakgebruik ontstaan.



Copy
Alle onderdelen samen stralen gastvrijheid, verbinding en expertise uit. In de copy vergroten we dit en gebruiken we inspirerende en persoonlijke quotes van de aangesloten ondernemers en leerlingen. We passen een eigen tekstconcept toe voor koppen en oneliners. Deze eigen manier van schrijven bestaat uit 1 of 2 woorden die de aandacht trekken en (meestal) afgesloten met een uitroepteken. Gevolgd door een bevestigende of uitnodigende zin.
Tijd voor actie!
Het bovenstaande traject hebben we in korte tijd doorlopen, omdat er al een open dag voor mbo studenten voor de deur stond. We moesten dus relatief snel een aantal korte klappen maken. We gingen gauw aan de slag met de ontwikkeling van een website. De inrichting van social media en het delen van berichten voor de open dag. Promotiemateriaal voor de dag zelf in de vorm van roll-up banners en een flyer en een advertentie in de Toren.
